Mikko Polvi, Head of Analytics
19.08.2020

"First time founders are obsessed with product.
Second time founders are obsessed with distribution."

Startup-maailman vanha sanonta kuuluu, että ensimmäistä yritystään perustavat yrittäjät ovat pakkomielteisiä tuotteensa kehittämisestä, mutta toista yritystään perustavat ovat pakkomielteisiä tuotteen jakelusta. Usein pitää kantapään kautta oppia, että vaikka sinulla olisi huippuluokan tuote tai palvelu, niin se ei menesty ennen kuin saat toimitettua sen tehokkaasti ja luotettavasti asiakkaillesi.

Samaa ajatusta voi hyvin soveltaa myös tiedolla johtamiseen. Jos päätöksenteossa tarvittava tieto pitää aina erikseen kaivella eri lähteistä, sähköposteista tai verkkolevyn kulmalta, jää datan potentiaali helposti hyödyntämättä. 

On myös tärkeää, että tieto on muotoiltu käyttäjälleen sopivaan muotoon. Datasta löytyvä ymmärrys kannattaa tuoda esille selkeästi eikä pelkästään jaella käyttäjälle tuhansia datarivejä tulkittavaksi. Mitä helpommin dataa saa hyödynnettyä, sitä enemmän sitä tulee päivittäisessä työssä käytettyä.

Datan hyödyntämisen esteenä on usein myös se, että yrityksen palvelut tai päätöksenteko rakennetaan kestämättömien manuaalisten prosessien ja epäsäännöllisten datalähteiden varaan. Datan hallinnointi ja ylläpito käy kerta kerralta työläämmäksi, kunnes lopulta koko homma kuolee omaan mahdottomuuteensa.

”Kaikki mikä voidaan automatisoida, tullaan automatisoimaan”

Omalla työurallani ehkä tehokkain tiimi, jossa olen saanut olla mukana, työskenteli asiakkaiden tarpeisiin hiottujen DevOps-käytäntöjen mukaisesti. Nämä käytännöt syntyivät osittain sattuman kautta, kun projektin aloitus viivästyi ja tiimille jäi ylimääräistä aikaa hioa koodin automatisoidut toimitusputket kuntoon viimeisen päälle. Lopputulemana oli luotettava ympäristö, jossa voitiin keskittyä täysillä asiakkaan liiketoiminnan ongelmien ratkaisuun, kun aika ei mennyt ”tukitoimien” kanssa taisteluun.


Lääke- ja terveysalalla suuntaus on toisiolain myötä muuttumassa niin, että dataa on saatavilla eri rekistereistä jopa yli tarpeen. Olennaiseksi tuleekin kyky seuloa tästä massasta ymmärrystä lisäävä laadukas informaatio ja päästä hyödyntämään sitä tehokkaasti ja säännöllisesti.

Älykkäät tiedolla johtamisen palvelut yhdistävät monta tietolähdettä

Lääketietokeskus on panostanut vahvasti rajapintojen käyttöön ja tiedon nopeaan hyödyntämiseen. Yhteistyömme THL:n kanssa on tästä hyvä esimerkki. Saamme THL:ltä tilastotietoa jatkuvalla syklillä ja se siirtyy automaattisesti RWD-palveluumme selkeiksi visualisoituihin näkymiin suoraan loppukäyttäjien hyödynnettäväksi. Pharmarket-tilastopalvelussa puolestaan on tehty tuotekehitystä, jossa myyntitilastojen sisällön automaattiseen validointiin käytetään jatkuvasti mm. Google Mapsin ja Fimean dataa. 

Pelkkä teknologia ei tietysti fiksuun tiedolla johtamiseen riitä ja dataputkia kannattaa kehittää vain, jos organisaatio on myös muilta osin valmis dataohjautuvuuteen. Mutta siinä vaiheessa, kun riittävä sitoutuminen ja kypsyystaso on saavutettu, ei kannata käyttää oikopolkuja, vaan laittaa pohjat kunnolla kuntoon ja rakentaa dataohjautuva toiminta kestävälle perustalle. 

Kiinnostuitko? Lue lisää Lääketietokeskuksen Tiedolla johtamisen palveluista tai ota yhteyttä, niin kerromme sinulle lisää.
 

Ota yhteyttä