Lääketietokeskus Ajankohtaista Lääkealalla ADHD-lääkkeet voivat haitata lapsen yöunia

ADHD-lääkkeet voivat haitata lapsen yöunia

ADHD-tarkkaavaisuushäiriön hoidossa käytettävät stimulanttilääkkeet saattavat sekoittaa lasten yöunia, tuore tutkimuskatsaus osoittaa. Uniongelmat ovat muutenkin yleisiä ADHD:ta potevilla, vaikka he eivät olisi lääkityksellä.

Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin yhdeksän aikaisemman tutkimuksen aineistot ja niiden perusteella stimulanttilääkitykset vaikeuttavat nukahtamista, lisäävät heräilyä ja lyhentävät yöunia. Vertailukohtana olivat ADHD-diagnoosin saaneet lapset, jotka eivät olleet lääkityksellä. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 250 lasta ja nuorta.

Nukahtaminen pitkittyi sitä todennäköisemmin mitä useammin lapsi sai stimulanttilääkkeitä. Lääkityksen jatkuessa pitempään heräily jonkin verran väheni, mutta tällöinkin lääkityksiin liittyi unihaittoja.

Tulokset olisi hyvä huomioida ADHD-potilaiden hoidossa etenkin lapsilla, joilla on jo valmiiksi univaikeuksia. Ongelmat voivat ratketa lääkettä vaihtamalla tai muuten parantamalla hyvien yöunien edellytyksiä. Arviolta 70–80 prosenttia ADHD-diagnoosin saaneista potee jonkinlaisia uniongelmia.

Uutispalvelu Duodecim
(Pediatrics 2015;136:1144–1153)
http://pediatrics.aappublications.org/content/136/6/1144

Sitemap:

Sivusto ei ole optimoitu IE6-selaimelle

Päivittämällä selaimesi uudempaan versioon:

  • Varmistat uudempaa tekniikkaa sisältävien sivustojen näkymisen oikein
  • Lisäät verkkoturvallisuutta
  • Saat vakaammin toimivan selainympäristön

Päivitä uuteen Internet Explorer -versioon

Päivitä selaimesi alla olevasta olevasta linkistä uusimpaan Internet Explorer -versioon. Internet Explorer on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Microsoftin sivustolta.

Asenna Firefox

Voit vaihtoehtoisesti siirtyä kokonaan uuteen selaimeen, Firefoxiin. Selain on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Mozillan sivustolta.

Sulje