Lääketietokeskus Ajankohtaista Lääkealalla Liikunta ehkäisee naisten eteisvärinää

Liikunta ehkäisee naisten eteisvärinää

Paljon ja kovaa urheilevat saattavat sairastua eteisvärinä-rytmihäiriöön muita todennäköisemmin, mutta maltillisempi liikunta ehkäisee sairastumisia. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan liikunnan hyödyt havaitaan yhtä lailla naisilla kuin miehillä.

Ruotsalaisten tutkimus perustuu lähes 37 000 keskimäärin 60-vuotiaan naisen terveystietoihin, jotka kerättiin osana suurta mammografiatutkimusta. Kaksitoistavuotisen seurannan aikana eteisvärinään sairastui 2 900 naista.

Osana tutkimusta naisia oli pyydetty arvioimaan, miten paljon he käyttivät aikaa urheiluun ja liikuntaan elämänsä eri vaiheissa. Kun nämä tiedot yhdistettiin terveysrekistereistä poimittuihin eteisvärinätietoihin, riski sairastua eteisvärinään havaittiin sitä pienemmäksi mitä enemmän nainen liikuntaa harrasti.

Verrattuna alle tunnin viikossa vapaa-ajan liikuntaa harrastavaan yli neljä tuntia viikoittain liikkuvien sairastumisriski oli 15 prosenttia pienempi. Samanlainen ja hieman vahvempi yhteys havaittiin naisilla, jotka pyöräilivät tai kävelivät vähintään 40 minuuttia päivittäin.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Heart-lehdessä.

Eteisvärinä on yleisin rytmihäiriö ja sitä sairastaa noin joka kymmenes yli 65-vuotias. Eteisvärinän oireita ovat mm. sydämen tykytys, hengenahdistus ja väsymys.

Uutispalvelu Duodecim
(Heart 2015;DOI:10.1136/heratjnl-2014-307145)
http://heart.bmj.com/content/early/2015/05/26/heartjnl-2014-307145.abstract

Sitemap:

Sivusto ei ole optimoitu IE6-selaimelle

Päivittämällä selaimesi uudempaan versioon:

  • Varmistat uudempaa tekniikkaa sisältävien sivustojen näkymisen oikein
  • Lisäät verkkoturvallisuutta
  • Saat vakaammin toimivan selainympäristön

Päivitä uuteen Internet Explorer -versioon

Päivitä selaimesi alla olevasta olevasta linkistä uusimpaan Internet Explorer -versioon. Internet Explorer on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Microsoftin sivustolta.

Asenna Firefox

Voit vaihtoehtoisesti siirtyä kokonaan uuteen selaimeen, Firefoxiin. Selain on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Mozillan sivustolta.

Sulje