Lääketietokeskus Ajankohtaista Lääkealalla D-vitamiinilisät eivät vähennä terveiden luukatoa

D-vitamiinilisät eivät vähennä terveiden luukatoa

Uusiseelantilaistutkijoiden mukaan D-vitamiinilisillä ei ole sijaa osteoporoosin eli luukadon ehkäisyssä ainakaan terveillä aikuisilla. D-vitamiinilisistä hyötyvätkin todennäköisesti vain D-vitamiinin puutoksesta kärsivien luut. Tulokset julkaistiin Lancet-lehdessä, ja ne perustuvat 23 tutkimuksen yhteisanalyysiin.

Tulosten perustella D-vitamiinilisiä käyttävien luuntiheys ei mainittavasti parane vaikka lisiä söisi kahden vuoden ajan. Pieni muutos havaitaan reisiluun kaulassa, mutta tiheys paranee niin vähän, ettei sillä todennäköisesti ole käytännön vaikutusta.

Havainnot viittaavat vahvasti siihen, ettei D-vitamiinilisien laaja-alainen käyttö todennäköisesti paranna luiden terveyttä eikä niitä siksi pitäisi suositella terveiden aikuisten osteoporoosin ehkäisyyn. Lisät ovat silti paikallaan D-vitamiinin puutoksesta kärsiville. Yhdessä riittävän kalsiumin saannin kanssa D-vitamiinin saannista huolehtimisella on myös paikkansa iäkkäiden lonkkamurtumien ehkäisyssä, tutkijat kirjoittavat.

Analysoituihin tutkimuksiin oli osallistunut yhteensä 4 000 keskimäärin 59-vuotiasta, joista valtaosa oli naisia.

Uutispalvelu Duodecim
(Lancet 2013;DOI:10.1016/S0140-6736(13)61647-5)
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2813%2961647-5/abstract

Sitemap:

Sivusto ei ole optimoitu IE6-selaimelle

Päivittämällä selaimesi uudempaan versioon:

  • Varmistat uudempaa tekniikkaa sisältävien sivustojen näkymisen oikein
  • Lisäät verkkoturvallisuutta
  • Saat vakaammin toimivan selainympäristön

Päivitä uuteen Internet Explorer -versioon

Päivitä selaimesi alla olevasta olevasta linkistä uusimpaan Internet Explorer -versioon. Internet Explorer on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Microsoftin sivustolta.

Asenna Firefox

Voit vaihtoehtoisesti siirtyä kokonaan uuteen selaimeen, Firefoxiin. Selain on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Mozillan sivustolta.

Sulje