Lääketietokeskus Ajankohtaista Lääkealalla Univaje ja myöhäinen rytmi lihottavat

Univaje ja myöhäinen rytmi lihottavat

Yöunista jatkuvasti tinkivät ja vasta aamuyöstä nukkumaan menevät voivat tuoreen tutkimuksen mukaan kerryttää liikakiloja jo lyhyessä ajassa. Yökukkujat lihovat koska syövät enemmän ja rasvaisemmin.

Yhdysvaltalaistutkijoiden havainnot perustuvat kokeeseen, jossa 225 tervettä 22–50-vuotiasta vapaaehtoista suljettiin 18 päiväksi laboratorioon.

Osa koehenkilöistä nukkui kokeen ajan vain aamuneljän ja kahdeksan välillä eli neljä tuntia yössä. Toinen ryhmä sai nukkua iltakymmenestä aamukahdeksaan. Osallistujille tarjottiin ateriat joka päivä samoihin aikoihin, minkä lisäksi he saivat hakea keittiöstä lisää ruokaa aina halutessaan.

Tutkimus osoitti, että univajeiset ja vasta aamuyöstä nukkumaan menevät söivät selvästi enemmän kuin kymmentuntisia yöunia nukkuvat. Lisäkalorit syötiin myöhään illalla ja yöllä ja tuolloin syöty ruoka oli myös rasvaisempaa kuin päiväsaikaan nautittu.

Univaje on aiemminkin yhdistetty painonnousuun, mutta tutkijat yllättyivät havaittuaan näin selvän muutoksen lyhyessä laboratoriokokeessaan. Miesten paino nousi enemmän kuin naisten. Myös afrikkalaisperäiset koehenkilöt lihoivat enemmän kuin europpalaista alkuperää olevat.

Havainnot julkaistiin tieteellisessä Sleep-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(SLEEP 2013)
http://www.journalsleep.org/

Sitemap:

Sivusto ei ole optimoitu IE6-selaimelle

Päivittämällä selaimesi uudempaan versioon:

  • Varmistat uudempaa tekniikkaa sisältävien sivustojen näkymisen oikein
  • Lisäät verkkoturvallisuutta
  • Saat vakaammin toimivan selainympäristön

Päivitä uuteen Internet Explorer -versioon

Päivitä selaimesi alla olevasta olevasta linkistä uusimpaan Internet Explorer -versioon. Internet Explorer on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Microsoftin sivustolta.

Asenna Firefox

Voit vaihtoehtoisesti siirtyä kokonaan uuteen selaimeen, Firefoxiin. Selain on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Mozillan sivustolta.

Sulje