Lääketietokeskus Ajankohtaista Lääkealalla Kaksi muutosta riittää elintapojen parantamiseen

Kaksi muutosta riittää elintapojen parantamiseen

Terveellisten elintapojen omaksuminen ei välttämättä tarkoita elämän täysremonttia. Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan suuria muutoksia saa aikaan jo syömällä enemmän hedelmiä ja vähentämällä sohvalla löhöämistä.

Tulosten perusteella nämä kaksi muutosta heijastuvat positiivisesti muihinkin elintapoihin ja saa muun muassa syömään vähemmän kovia rasvoja. Tällaisen yksinkertaistetun lähestymistavan avulla monet voisivatkin kyetä suuriin elintapamuutoksiin lyhyessä ajassa, tutkijat kirjoittavat.

Tutkimuksessaan tutkijat halusivat selvittää mikä elintapamuutosten yhdistelmä soisi suurimmat terveyshyödyt. Tätä varten he jakoivat kaksisataa vapaaehtoista neljään ryhmään, joissa keskityttiin joko lisäämään hedelmien ja vihannesten syöntiä ja liikuntaa, vähentämään kovien rasvojen syöntiä ja löhöilyä, vähentämään rasvoja ja lisäämään liikuntaa tai lisäämään hedelmien ja vihannesten syöntiä ja vähentämään löhöilyä. Kolmeviikkoisten tutkimusjaksojen ajan osallistujat saivat ponnisteluihinsa tukea ja neuvontaa sekä kirjasivat edistymisensä mobiililaitteella. Tavoitteiden saavuttamiseen kannustettiin lisäksi rahapalkinnoilla.

Kaikkien osallistujien kolesteroliarvot olivat koholla tutkimuksen alussa, minkä lisäksi he liikkuivat liian vähän, söivät harvoin vihanneksia tai hedelmiä ja viettivät paljon aikaa sohvalla television ääressä tai fyysisesti muuten passiivisina.

Jokainen tutkimusryhmä onnistui parantamaan elintapojaan, mutta suurin muutos havaittiin ryhmässä, joka lisäsi hedelmien ja vihannesten syömistä ja vähensi sohvalla löhöilyä. Kolmen viikon aikana he alkoivat syödä yhden päivittäisen hedelmä- tai vihannesannoksen sijaan lähes kuusi annosta ja vähensivät löhöilyä lähes neljästä tunnista vain runsaaseen puoleentoista tuntiin. Lisäksi he vähensivät kovien rasvojen syömistä, vaikka siihen ei varsinaisesti kannustettu.

Tutkijat odottivat osallistujien palaavan vanhoihin elintapoihinsa heti tutkimusjakson ja rahapalkintojen päätyttyä, mutta vaikka taantumusta tapahtui, vain harva palasi entiselle tasolleen. Vielä viisi kuukautta myöhemmin osallistujat söivät vihanneksia ja hedelmiä kolmesti päivässä ja käyttivät vain kaksi tuntia päivässä löhöilyyn.

Tulokset ovat hyvin rohkaisevia ja osoittavat pienten askelten auttavan ihmisiä tarttumaan suurempiin elintapahaasteisiin. Tutkimus julkaistiin Archives of Internal Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Internal Medicine 2012;172:789–796)
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1170044#Abstract

Sitemap:

Sivusto ei ole optimoitu IE6-selaimelle

Päivittämällä selaimesi uudempaan versioon:

  • Varmistat uudempaa tekniikkaa sisältävien sivustojen näkymisen oikein
  • Lisäät verkkoturvallisuutta
  • Saat vakaammin toimivan selainympäristön

Päivitä uuteen Internet Explorer -versioon

Päivitä selaimesi alla olevasta olevasta linkistä uusimpaan Internet Explorer -versioon. Internet Explorer on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Microsoftin sivustolta.

Asenna Firefox

Voit vaihtoehtoisesti siirtyä kokonaan uuteen selaimeen, Firefoxiin. Selain on ilmainen ja se on vapaasti ladattavissa Mozillan sivustolta.

Sulje